Marketing alapelvek és ötletek a kis boltok tulajdonosainak - amin nem csak a kereskedőknek kell elgondolkodniuk ...

Üdvözöllek!

Egy olyan, 4 lépésből álló gondolatébresztő sorozatot szeretnék eljuttani Neked, ami reményeim szerint segít megérteni a marketing titokzatosságát és pénztermelő képességét.

Amennyiben érdekel a téma, akkor kérlek kisérd figyelmmel a sorozatot!
De, amennyiben nem érdekel, akkor is azt ajánlom, hogy az első lépésről szóló részt olvasd el és csak utána dönts, hogy érdemes-e a többit figyelemmel kisérned! 

Az Árrés legyen Veled!

Üdvözlettel:

Pőr Richard - cégvezető

marketing1Az már régi történet, hogy a multinacionális gyártók és kereskedők a marketing nevű modern tudományág legújabb vívmányait alkalmazzák mindennapi műküdésük során. Azonban a marketing nem egy leírhatatlan tulajdonságokkal bíró félisten, sőt, mégcsak nem is a külsődleges jegyek meghatározója, mint pl. a névjegykártya és a reklámtoll. A marketing alapelveinek áttekintése a legkisebb kereskedelmi egység vagy vállalkozás számára is felismerést hozhat. Írásom ezen olvasói réteg igényeit próbálja kielégíteni.

Ha azt gondolod, hogy nem lehetséges felvenni a versenyt a mai kemény kiskereskedelmi környezetben, akkor állj meg egy pillanatra, és gondold újra végig. A kis boltok túlélése professzionális management-et jelent. Ez pedig a bolt erősségeinek és gyengeségeinek számbavétele, annak szem előtt tartásával, hogy a gyenge pontokon erősíteni lehessen. Ez a kiindulópontja bármely nagy multi (multinacionális cég) marketingstratégiájának is.

Alapelv, hogy senki nem ismeri annyira a saját üzletét, mint a tulajdonos, így neki kell sorbavenni az elemzési pontokat, és neki kell meghozni a döntést arról is, hogy milyen eszközöket alkalmazzon. A bolt és a forgalmazott termékek jellegétől függően az egyik ötlet működhet az egyik helyen, de értelmezhetetlen máshol. Így az alábbiak segítséget, emlékeztetőt kívánnak nyújtani ehhez a gondolati játékhoz - amelynek persze tétje van.

Első lépés - a vevőkör elemzésekerdojelsarga

1. Tudjuk meg, kik a vevőink, és mire van szükségük. Írjuk le a vevőkört életkor, jövedelem, foglalkozás stb. alapján. Különösen a kis boltok esetében erre jó alkalom kínálkozik (jobb, mint a nagy áruház esetében!), hiszen a visszatérő vevőket név szerint is ismeri egy-egy jó eladó. Amint azonosítom (és számszerűsítem), ki is a vevőm, jobban magam elé tudom képzelni, azonosulni tudok napi életritmusával, életstílusával, elvárásaival, gondolkodásmódjával. 

2. Tudjuk meg, miért járnak a vevők a mi boltunkba. A kiszolgálás minősége, a kényelem, a naprakész árukínálat vagy a megfelelő tájékoztatás mind ilyen pontok lehetnek.

3. Figyeljünk oda, hogy amikor az árról esik szó, vevőink milyen reakciók szerint működnek, miért mit hajlandók fizetni?

4. Kínáljunk különlegességeket, amelyet a vevők hajlandóak megfizetni. Nem okvetlenül drága dolgok azok, amelyeket egy vevő különlegességként értékel. Ismerek egy olyan szakboltot, ahová a vevők szívesebben mennek be délelőtt 10 és délután 2 között, csak azért, mert az a bizonyos "kedves" eladó hölgy van ott, nem pedig az örökké durcás...

5. Tartsuk nyilván, hogy naponta hány vevőnk van. Fontos információ azt tudni, hogy a vevők számát mikor milyen - rajtunk kívül álló - okok határozták meg. Megfigyelték, hogy a fizetésnapok környéke, illetve a hétvége sokkal erősebb forgalmat jelent a boltokban, de még a weboldalak látogatottsága is változik a hét folyamán. Sőt, az e-mailben küldött ajánlatokat sem mindig egyforma lelkesedéssel nyitják meg a címzettek!

6. A legkedvesebb vevőinktől kérjünk javaslatot, hogy hogyan tudnánk megújulni, javítani. Sokszor a laikusok adják a legjobb ötleteket... A külső szemlélőt nem befolyásolják az érzelmei, amik adott esetben a tulajdonost vakká teszik, hiszen "ezt mindig így csináltuk".

7. Próbáljuk meg visszaszerezni az elvesztett vevőket. Ez könnyebb lehet, ha pontosan tudjuk, miért pártoltak el.

A következő időszakra adjál magadnak házi feladatot és a fenti pontokat újra olvasva készíts el egy vevőlistát, melyet utána napi szinten kitölthetsz és figyelheted a vevőid mozgását, szokásait. Illetve nagyon fontos, hogy leülj velük négyszemközt beszélgetni és előre megírt kérdésekkel érdeklőd meg, hogy mi az, amit szeret nálad és mi az, amit nem. A "nem"-eken ne sértődj meg, hanem inkább légy hálás, hogy elárulta, mert így van lehetőséged arra, hogy kijavítsd az esetleges hibákat... ezek a javítások fognak egyre jobban kiemelni a többi üzlet közül... valamint a Vevőid is meglepedtek lesznek, hogy foglalkozol velük, hogy érdekel téged az ő gondolatuk. Figyeld meg, hogy meg lesznek lepve, hiszen eddig senki sehol nem kérdezte a véleményüket... 

A következő fejezet a "Második lépés - vevőkapcsolatok" címet kapta...

Hamarosan jelentekzem...

Pőr Richard - cégvezető

Az Árrés legyen Veled!

A TEODOR Szellemisége 9 pontban